Theater / Achtergrond
special: Public wil nieuw publiek voor cultuur mobiliseren

Nieuw cultuurplatform gelanceerd

Het nieuwe cultuurplatform Public is vandaag gelanceerd. Via Public kunnen cultuurliefhebbers maandelijks zeer voordelig 30 speciaal geselecteerde voorstellingen, concerten of exposities bezoeken bij een van de ruim 30 aangesloten concertzalen, filmhuizen, musea en theaters in Amsterdam. Daarnaast biedt Public leden een magazine, een redactionele website, een wekelijkse nieuwsbrief en live evenementen. Het enige wat nog nodig is zijn 2.500 cultuuroptimisten die lid willen worden.

Oprichters Leon Caren en Bas Morsch willen met Public een positieve impuls geven aan de Nederlandse culturele sector, nieuwe publieksstromen mobiliseren en zowel cultuurmakers als culturele instellingen ondersteunen. Wat Public nog nodig heeft om in september te beginnen met het programma zijn minimaal 2.500 cultuuroptimisten die voor 15 juli lid worden van het platform. Daarom organiseert Public een grote ledenwervingscampagne. ‘Met Public willen we een positieve impuls geven aan de culturele sector. Samen met publiek en culturele instellingen bouwen we een community van cultuuroptimisten,’ zeggen Public-oprichters Leon Caren en Bas Morsch. Public is een multidisciplinair cultuurplatform, waarbij zich inmiddels ruim 30 toonaangevende instellingen hebben aangesloten, waaronder Het Concertgebouw, EYE, Foam, Muziekgebouw aan ’t IJ en de Stadsschouwburg Amsterdam. ‘Public werkt heel eenvoudig: voor 15 euro per maand krijgen onze leden een pas waarmee ze minstens 30 speciaal geselecteerde voorstellingen, concerten of exposities per maand kunnen bezoeken, waarvan de helft gratis en de helft met aanzienlijke korting.

2.500 leden gezocht voor 15 juli

Om de programmering van Public officieel te starten in september zijn er minimaal 2.500 leden nodig. Daarom is er een grote ledenwervingscampagne gestart. Nieuwe leden kunnen zich voor 15 juli aanmelden op de speciale campagnesite. Caren: ‘Met het lidmaatschap krijg je toegang tot de meest bijzondere culturele programma’s, van beeldende kunst tot dans, film, muziek, literatuur, fotografie en theater. Daarnaast draag je bij aan een divers en avontuurlijk cultureel aanbod. We hopen dat we voor 15 juli 2.500 cultuurliefhebbers kunnen vinden die samen met ons willen bouwen aan Public, zodat we in september kunnen beginnen met onze programmering.’

Binnen de culturele sector kan Public uitgroeien tot een gamechanger. ‘Met Public bieden we een nieuw verdienmodel in de culturele sector, een optimistisch geluid na jaren van bezuinigingen,’ aldus Morsch. ‘Dankzij ons innovatieve lidmaatschapsmodel en de bredere context die we aanbieden, mobiliseren we nieuwe publieksstromen voor de deelnemende instellingen en financieren we ook mee aan de ontwikkeling van nieuwe kunst en cultuur. We beginnen in Amsterdam, maar op termijn willen we zeker uitbreiden naar de rest van Nederland.’