Film / Films

Gedocumenteerde broederliefde

recensie: Mistaken for Strangers

In Mistaken for Strangers volgt Tom Berninger zijn broers band The National. De documentaire gaat echter vooral over Tom, die meer in beeld komt dan The National. Normaal gesproken wellicht geen goed teken, maar in dit geval een schot in de roos.

Mistaken for Strangers is een close-up van de relatie tussen twee broers. Matt is relatief beroemd als de zanger van The National. Hij is de oudste, getrouwd, heeft kinderen en staat op het punt om op wereldtournee te gaan. Tom is negen jaar jonger en bereikt nog niets in zijn leven, tot het moment dat Matt hem vraagt roadie te worden tijdens de tournee.

~

Tom heeft een paar enorm slechte horrorfilms op zijn naam staan – we zien enkele fragmenten – en vat het idee op om de tournee te documenteren. Hij koopt een nieuwe camera en zijn verwachtingen van het rockersleven zijn hooggespannen. De teleurstelling is voelbaar wanneer The National niet de rockgroep is die Tom voor ogen had. Seks, drugs en rock ‘n’ roll komen niet in het schouwspel voor. Touren blijkt verdacht veel op werken te lijken.

Slechte regisseur, goede docu
Al snel wordt duidelijk dat Tom zowel de slechtste roadie als documentairemaker ooit is. Het blijkt een gouden combinatie. Matt vraagt: ‘Do you have any kind of plan or organization for this film?’ Het antwoord wordt niet gegeven, maar is voor de kijker al duidelijk. Tom stelt vragen als: ‘Do you keep your ID and wallet on you while playing?’ of de klassieker ‘Where do you see The National in 50 years?’ Daarnaast worden willekeurige dingen gedocumenteerd en filmt Tom tijdens een concert voeten en benen met de immer aanwezige shaky handheld-camera. Van een plan is geen sprake.

~

Toms onvolkomenheden, onvolwassenheid, onverantwoordelijkheid en gebrek aan eigenwaarde definiëren zijn leven. Pogingen van Matt, zijn vrouw en enkele bandleden om Tom te helpen met zijn project zijn vertederend om te zien, want ze weten dat Tom het alleen nooit redt. Matt is echter ook gewoon aan het werk en Tom wordt geacht prioriteiten te stellen: eerst het roadiewerk doen, daarna filmen. Tom is echter niet zo’n ster in prioriteiten stellen en ziet de documentaire als zijn magnum opus.

Toch is de documentaire er uiteindelijk gekomen. Dat is prettig. Tom blijkt een ster in het verfilmen van zijn eigen worstelingen, zijn relatie met zijn succesvolle broer en zijn ontwapenende humor. Op geheel eigenzinnige wijze en vanuit een origineel standpunt, namelijk zijn eigen standpunt, maakt Tom een prachtig familieportret. Tom treedt met Mistaken for Strangers eindelijk uit de schaduw van zijn grote broer en dat proces alleen al is moeite van het kijken waard.