Zo schrijf je een romantische roman

recensie: Cecilia Ahern - Zo word je verliefd

Christine Rose heeft een carrière gemaakt in het helpen van mensen en leest talloze zelfhulpboeken. Maar wanneer ze Adam ontmoet op het moment dat hij van een brug wil springen en ze hem belooft om hem binnen twee weken verliefd te laten worden op het leven, heeft ze wel erg veel hooi op haar vork genomen.

Het recept voor dit boek geldt als volgt: men neme een vrouw in crisis, een knappe man met issues, een tikkende klok en een hoop amusante bijrollen. Vooral Christines vader en zussen brengen met hun harde grappen een lach op het gezicht van de lezer. Cecila Ahern weet absoluut hoe ze een vermakelijk een verhaal vertelt, dit is dan ook al haar tiende roman. Of deze roman het succes van haar bekendste bestseller P.S. I love you kan evenaren, zal moeten blijken. Duidelijk is dat een verfilming bijna niet uit kan blijven. Mocht dit gebeuren, dan zullen Dublin en Ierland ongetwijfeld een hoofdrol vervullen.

Zo zorg je voor obstakels

De afspraak in Zo word je verliefd tussen Christine en Adam is er een waar veel van afhangt. Lukt het Christine niet de afspraak waar te maken, dan zet Adam zijn zelfmoord alsnog door. Adams vriendin gaat vreemd met zijn beste vriend, hij is zijn baan kwijtgeraakt en moet binnenkort zijn vaders bedrijf tegen zijn zin in overnemen. Daarbij heeft hij een heks van een zus die dwarsligt. Aan Christine de taak dit alles op te lossen. Ze heeft echter zelf net haar man verlaten, die haar vervolgens het leven zuur probeert te maken en met haar eigen uitzendbureau gaat het ook niet zo goed. Christines drift om Adam te helpen geeft haar de mogelijkheid om twee weken lang haar eigen leven links te laten liggen en zich volledig op hem te focussen.

Zo kom je weg met voorspelbaarheid

Vanaf het moment dat Christine Adam voor het eerst knap noemt, kun je wel raden waar het verhaal heengaat. Toch komt Christine met geweldige P.S. I love you–achtige plannetjes waarmee Adam zijn ex terug kan winnen. Ook al weet je al hoe het af gaat lopen, het verhaal leest heerlijk weg. Bovendien komt Ahern met voldoende subplotten om voor verassingen te zorgen. Ze trekt alle registers open wat dramatiek betreft: zelfmoordpogingen, adoptie, scheiding, verlies, cyberpesten en er komt zelfs een drugsdeal voorbij. Zoveel actie is misschien een beetje gekunsteld, toch komt Ahern ermee weg. Het boek pretendeert namelijk ook geen diepgaande literaire ervaring te zijn: het is gewoon een gezellige roman. Het is een roman om eventjes in weg te kunnen duiken.