Muziek / Achtergrond
special: De Staat - Vinticious Versions

Een tijdloos geluid

Na drie goed verkochte albums, een optreden op Glastonbury en een kast vol 3FM Awards, zou logischerwijs een Best of-plaat volgen. Maar niet bij De Staat.

Geen verzamelalbum of EP met akoestische versies voor De Staat. Wie Nederlands grootste Underground-formatie met een gitaartje rondom een kampvuur wil zien, heeft pech. De Nijmeegse rockers, onder leiding van zanger Torre Florim, lenen zich niet voor dat soort praktijken. Vinticious Versions EP bevat bewerkingen van eerder uitgebrachte nummers op Wait for Evolution (2009), Machinery (2011) en I_CON (2013). De kortspeler neemt je mee op een tocht langs een allegaartje van stijlen: van soul tot onvervalste hip-hop.

Op de acht nummers die de EP rijk is, wordt vaak geknipoogd naar de jaren ’60 en ’70. Florim heeft geprobeerd een zo compromisloos mogelijk beeld te schetsen, geïnspireerd door Harry Belafonte, George Baker en nummers uit een gemiddelde Tarantino-film. Een tijdloos en vintage geluid – vandaar de titel Vinticous Versions. ‘Input Source Select’ is daarbij het hoogtepunt, waarbij het vijftal het nummer ombouwt tot een heuse ode aan de Beastie Boys.

Ook noemenswaardig zijn ‘Down Town’, waarbij Florim gromt op een zware, soulvolle beat en ‘Wait For Evolution’, waar de band onverwachts keihard op de rem gaat staan. Toch zijn niet alle nummers goede verbeteringen. Zo voelen ‘All Is Dull’ en ‘Devil’s Blood’ eerder aan als gepolijste versies van het origineel, dan nieuwe vintage composities. Al bij al weten de mannen verrassend uit de hoek te komen. Geen Best-of of akoestische verzamelaar dus. Helemaal De Staat-proof.