Kunst / Achtergrond
special: V&B – From Hermetic to Coherent (The Rotterdam Meta-Masterpiece)

De Rotterdamse scene

De tentoonstelling Shift & Drift in TENT toont werk van een selectie kunstenaars die in de afgelopen vijf jaar ondersteund is door de regeling Ontwikkeling & Onderzoek (O&O) in Rotterdam. Deze regeling kan voor een financiële bijdrage zorgen om uitzonderlijke projecten te stimuleren en kunstenaars in staat te stellen zich sterker te kunnen profileren. Centraal in de expositie hangt een enorm drieluik dat een intrigerend overzicht van de Rotterdamse kunstwereld biedt.

Zoals in de 17e eeuw, in opdracht van een rijke mecenas, een kunstkamer-schilderij werd gemaakt, zo hebben de kunstenaars Ellemieke Schoenmakers en Alex Jacobs (V&B) op een gigantische oppervlakte een groot aantal werken van hun collega’s uit de havenstad verzameld en afgebeeld. Op From Hermetic to Coherent zijn de schilderijen en objecten in de ruimte samengebracht met een groep personen die in het Rotterdamse circuit een belangrijke plek inneemt. Een aantal kunstenaars – zoals de makers zelf – worden vergezeld door onder anderen Sjarel Ex, directeur van Museum Boijmans van Beuningen, Ove Lucas, directeur van Centrum Beeldende Kunst, de galeriehouders Cokkie Snoei, Hans Sonnenberg, Frank Taal en een aantal belangrijke verzamelaars.

V&B – From Hermetic to Coherent (The Rotterdam Meta-Masterpiece) 2012-2014

V&B – From Hermetic to Coherent (The Rotterdam Meta-Masterpiece) 2012-2014

Zinderend en intiem

Maar het zijn vooral de kunstwerken die van deze voorstelling een fantastisch schouwspel maken. De zinderende Rotterdamse kunstwereld wordt in één grote zwaai, als in een megalomane overzichtscatalogus, de toeschouwer voor de voeten geworpen. Mooi is dat daarbij ook naar het verleden is gekeken: een schilderij van Dolf Henkes (1903-1989) staat naast een sprankelende compositie van Anuli Croon, Daan van Golden hangt broederlijk naast een graffitidoek van Jeroen Jongeleen en Co Westerik is vertegenwoordigd met zijn indringende Snijden aan gras. Dat het vooral een ’tableau de la troupe’ van de jonge en hedendaagse kunstgarde is, blijkt uit de afbeeldingen van Anne Wenzel, Serge Game, Bas Zoontjes, Hidde van Schie en nog veel anderen.

In de verstilde intimiteit van de overvolle kamer hebben Schoenmakers en Jacobs een fraaie betekenis gelegd: deze mensen – en deze kunstwerken – hebben allen actief met elkaar te maken. Ze vertegenwoordigen een levendig kunstklimaat in een stad die, ondanks vele bezuinigingen maar mede door een voorziening als O&O, een geweldige voedingsbodem voor ambitieuze kunstenaars is.