Van voorbeeldig land naar bananenrepubliek

recensie: Cynthia Mc Leods nieuwe roman over de Surinaamse revolutie

Voedseltekorten, stakingen, teruglopende economische ontwikkeling, een presidentskandidaat die geen kandidaat kan zijn; bijna altijd als Suriname in het nieuws komt, is het negatief. En we zijn er aan gewend, we merken het al bijna niet meer op. Maar tot de jaren tachtig, tot aan de Surinaamse ‘revolutie’ van het leger, was het land het meest veelbelovende van Zuid-Amerika, was het een voorbeeldland. Het nieuwste boek van Cynthia Mc Leod, schrijfster van een aantal historische romans over het achttiende-eeuwse Suriname, gaat over deze omwenteling die het land veranderde in de nu zo bekende chaos.

De zoon en de revolutie

Hoofdpersoon Rita is een typisch Surinaamse vrouw: in Nederland gestudeerd en gescheiden van haar man die in Nederland woont met zijn vriendin, woont en werkt ze met haar vier kinderen in Paramaribo. Ze is lerares in het voortgezet onderwijs. …die revolutie niet begrepen! opent met de scène waarin Rita haar oudste dochter Saskia op het vliegtuig zet om in Nederland te gaan studeren. Ze vraagt zich af of alles goed zal gaan, maar ze maakt zich meer zorgen over haar oudste zoon, Peter. Hij weet niet wat hij wil en als hij na zijn eindexamen opgeroepen wordt om in dienst te gaan, vindt hij daar wat hij zocht. Rita is blij voor hem, hoewel ze zelf niet goed weet wat ze van het leger moet denken. Ondertussen gaat het dagelijks leven met zijn dagelijkse ongemakken (geen water) en kleine acties door. Totdat het in de kazernes begint te rommelen en een groep onderofficieren op 25 februari een coup pleegt.

Breed beeld

Cynthia Mc Leod
Cynthia Mc Leod

De lezer beleeft het verhaal door de ogen van Rita, die kritisch is en alles met haar collega’s op school bespreekt én bovendien een dagboek bijhoudt. Ze beschrijft hierin haar afkomst en eigen levensgeschiedenis, waardoor en passant iets duidelijk wordt over familiestructuren in Suriname. Omdat haar zoon Peter in het leger zit, kan Rita niet ongenuanceerd negatief over de gebeurtenissen in haar land spreken, hoewel ze er afkeurend tegenover staat. Zo krijgt de lezer een breed beeld van de gebeurtenissen.
De beschrijving van de ontwikkeling van de revolutie wordt verweven met die van de dagelijkse bezigheden van Rita. Het is jammer dat de stijl van deze stukken verschilt, waardoor er steeds een tamelijk abrupte overgang plaatsvindt. De militaire coup en de politieke verwikkelingen die er op volgen worden tamelijk droog en feitelijk weergegeven, terwijl Rita zelf af en toe behoorlijk emotioneel in het leven staat. De tegenstelling tussen de politiek en het dagelijks leven wordt zo wel benadrukt, maar het had subtieler gekund.

Dagelijks leven

Hoewel …die revolutie niet begrepen! over de gebeurtenissen rond de militaire coup gaat, is het eigenlijk een boek over het dagelijks leven in Suriname. Het gaat over de gewone mensen en hoe zij reageren op de veranderingen om hen heen. Er is een avondklok ingesteld, dus de feestjes worden inventief verplaatst naar ’s middags. De winkels zijn leeg, dus de mensen halen hun geld van hun spaarrekening en vertrekken voor een ‘dagje uit’ naar Frans Guyana. Niemand lijkt te sympathiseren met de militairen, maar toch maken zij de dienst uit en zorgen ze er voor dat het land afzakt naar het niveau van de andere Zuid-Amerikaanse landen. Dat is een grote frustratie. Deze beschrijving van het dagelijks leven is eigenlijk het meest interessante aspect van het boek.

Sranan

Dat Cynthia Mc Leod zelf Surinaamse is, straalt er vanaf. Het taalgebruik is doorspekt met Surinaamse woorden en zinnen, zeker wanneer er oudere Surinamers aan het woord komen. De verklaring van deze stukjes Sranan staat aan het eind van elk hoofdstuk. Dit zorgt wel voor een hoop geblader dat de aandacht van het verhaal afleidt – onderaan de betreffende bladzijde of achterin het boek zou beter zijn. Daarnaast zijn er ook veel storende zetfouten, waardoor het boek een slordige indruk maakt.
Maar voor wie geïnteresseerd is in Suriname of er zelf geweest is, zijn de beschrijvingen van Paramaribo herkenbaar. Mc Leod beschrijft de beginnende verloedering en verwaarlozing van veel historische gebouwen die wij nu in vervallen vorm kennen van het journaal. Met …die revolutie niet begrepen! is de voorgeschiedenis hiervan op een aangename en toegankelijke manier beschreven.