Film / Films

Nieuwe dvd’s

recensie: Indochine // Mrs. Henderson Presents // Vital // Hostel

.

Indochine
(Régis Wargnier, 1992 • A-Film)

Indochine is een film die prachtig had kunnen zijn. Het verhaal speelt zich af in het Vietnam vanaf de jaren dertig tot in 1954, het jaar dat de Franse kolonie onafhankelijk werd en door de Verenigde Naties werd uitgeroepen tot de onafhankelijke staat Vietnam. De gefortuneerde Française Eliane (Catherine Deneuve) bestiert een rubberplantage en leeft samen met haar geadopteerde Vietnamese dochter Camille. Hun vredige leven wordt evenwel verstoord doordat moeder en dochter verliefd worden op dezelfde Franse officier, alsmede door de turbulente gebeurtenissen in het land.

~

De persoonlijke drama’s en de geschiedenis van de Vietnamese dekolonisatie worden met elkaar verweven, een vorm die tot prachtige resultaten kan leiden. Maar in Indochine overheerst het melodrama en de pathetiek. Met name de verhaallijn van de verliefde dochter en de Franse officier neemt steeds ongeloofwaardiger wendingen aan en er wordt weinig werkelijke informatie gegeven over de politieke achtergronden van de vrijheidsstrijd in Vietnam. Daarnaast duurt de film twee-en-een-half uur, wat eigenlijk te lang is voor een pathetisch verhaal tegen een slechts in clichés weergegeven vrijheidsstrijd. Er is eigenlijk maar één werkelijk goede reden deze dvd toch te kopen en dat is het beeld: de vormgeving is prachtig en met name de shots van de traditionele zeilschepen, die als stille draken over het water glijden, zijn adembenemend. (Carien Westerveld)

Mrs. Henderson Presents
(Stephen Frears, 2005 • A-Film)

“Oh dear…” dacht Bob Hoskins toen hij naakt op de set van Mrs. Henderson Presents stond en alle mooie jonge lichamen om hem heen zag. Maar zich schamen deed de 63-jarige acteur niet: het stond toch in het script dat hij uit de kleren moest? Naakt is inderdaad een veelvoorkomend goed in deze film over het Windmill Theatre, waar in het Londen van voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog naakte vrouwen te zien waren. Op de dvd bevindt zich onder meer een 24 minuten durende Making of, een audiocommentaar van regisseur Stephen Frears en een interview met hoofdrolspeler en producent Hoskins.

~

Zijn tegenspeelster Judi Dench komt even voorbij in een verslag van de première in L.A., waar een van de beste actrices van Groot-Brittannië een paar van de slechtste vragen ooit krijgt voorgeschoteld van een Amerikaanse journaliste. De extra’s blijven dus vrij oppervlakkig, waarbij vooral het zeer spaarzame audiocommentaar van Frears teleurstellend is. Om de paar minuten geeft hij wat informatie, waarbij hij interessante en belangrijke scènes vaak overslaat. Al met al doen de extra’s deze vermakelijke film, maar vooral de geweldige cast, niet echt eer aan. (Jenny Hoogeboom)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.

Vital
(Shinya Tsukamoto, 2004 • A-Film)

Waar in het lichaam huist het menselijk bewustzijn? Tsukamoto zoekt op zeer fascinerende wijze het antwoord op deze vraag in het verhaal van een medicijnenstudent die zijn geheugen verliest, maar het langzaamaan weer terugkrijgt als hij door een bizar toeval het lichaam van zijn overleden vriendin voor zich krijgt op de operatietafel. Tsukamoto heeft ook in zijn meest hysterische films metafysische en existentiële kwesties blootgelegd, maar met het verstilde Vital zijn zulke fascinaties het meest direct en toegankelijk, en bovendien vormt deze film in zijn serene schoonheid een mooi contrast met Tsukamoto’s oudere werk.

~

Wij hebben hier een wereldwijd gerespecteerde expert op het gebied van de regisseur (Tom Mes), die verschillende buitenlandse uitgaves van Vital van een audiospoor voorzag. In zijn thuisland wordt de koper vreemd genoeg opgescheept met een kale schijf – misleidend onder het genrekopje ‘Asiamania’ gerangschikt. (Paul Caspers)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.

Hostel
(Eli Roth, 2005 • Sony)

Eli Roth houdt van zichzelf. Althans, hij houdt ervan zichzelf te horen praten. Op de vier commentaartracks van de Special Edition van Hostel is hij maar liefst vier keer te horen. Eenmaal met acteurs, webredacteur en editor, eenmaal met de uitvoerende producenten (waaronder zijn goede vriend Quentin Tarantino), een keer met producent en documentairemaker én nog een keer alleen. Hoewel vier commentaren wat veel van het goede is, zitten er leuke anekdotes en weetjes in verstopt. Zo wilde Roth erg graag Rutger Hauer als martelaar hebben, en kwam hij mede op het idee van Hostel door “de Nederlandse versie van The Vanishing,” Spoorloos, te kijken, die “echt veel beter is.”

~

Minder subtiel wordt het als het over de naakte dames in de film gaat. “Het is niet moeilijk om meisjes te vinden die uit de kleren willen, maar wel moeilijk om naakte meisjes te vinden die ook nog kunnen acteren”, is het niet al te snuggere commentaar van de regisseur. Ook het feit dat hij zegt compleet begaan te zijn met het hoofdpersonage terwijl deze seks heeft suggereert de banaliteit op de set. De making of Hostel dissected is net zo plat als het commentaar, met weer veel naakte vrouwen en commentaar op de Tsjechische wc’s. Ook uit deze featurette blijkt dat iedereen veel lol heeft gehad tijdens het maken van deze film. Verder nog op de dvd: een scène uitgelicht vanuit verschillende hoeken (‘kill the car’) en de nodige trailers. (Nora Sinnema)

Lees hier een uitgebreide recensie van deze film.