8WEEKLY

Sporters naar China, Chinese kunst naar Nederland!

Artikel: Een jaar lang Chinese kunst in het noorden van het land

.

Terracotta knielende boogschutter
Terracotta knielende boogschutter

Volgens haar maken deze tentoonstellingen juist een breder begrip mogelijk van China. Ze geven context aan de ontwikkelingen die zich daar hebben voorgedaan. Zowel op politiek als a-politiek gebied en variërend van archeologie tot Chinese hedendaagse kunst. Wageman benadrukt dat bij het selecteren kwaliteit en zeggingskracht een grote rol hebben gespeeld. Of er ook werkelijk de unieke en spectaculaire topstukken worden getoond die worden aangekondigd? 8WEEKLY was bereid zich te laten overtuigen en bezocht de tentoonstellingen.

Maandag 3 maart 2008

expo.gif

Mystiek in Drenthe
Go China! Het Terracotta Leger van Xi’an. Gezien in het Drents Museum – Martha Vollering

Het Olympische goud is al binnengehaald, vindt het trotse Drents Museum: na vier jaar onderhandelen staan hier, voor het eerst in Nederland, veertien beelden van het beroemde Terracotta Leger uit Xi’an. De soldaten van het beroemde Terracotta Leger in Assen worden zonder twijfel de grote publiekstrekker. En inderdaad: oog in oog met deze manshoge beelden is de mystiek van het tweeëntwintig eeuwen in het keizerlijke grafcomplex op wacht staan voelbaar.

De keuze voor de keizerlijke grafcultuur als invalshoek geeft een aardig inkijkje in de Chinese samenleving ten tijde van de Qin- en Hankeizers (van 221 voor Chr. tot 220 na Chr.). Samen met miniatuurbeelden uit een ander keizerlijk mausoleum en grafgiften uit dezelfde periode vormen de terracotta beelden op deze manier een intrigerende en intieme expositie.

Zondag 11 mei 2008

expo.gifDe Chinese worsteling
Go China! Tekens aan de wand. Chinees Nieuw Realisme en Avant-garde uit de jaren tachtig en negentig. Gezien in het Groninger Museum – Mark Oldengarm

Chinese kunst is momenteel booming business. Hoe kan het dat er uit een land, waarin nog geen dertig jaar geleden alleen staatskunst in dienst van Mao’s communistische regime bestond, werken worden geproduceerd die niet alleen vernieuwend zijn, maar ook nog eens van kwalitatief hoog niveau? Deze vraag wordt beantwoord in de tentoonstelling ‘Tekens aan de wand’. Het toont de ontwikkelingen na de dood van Mao en het eind van de Culturele Revolutie in 1976. Een periode van hoop, maar ook een periode van strijd. De getoonde verzameling werken uit die tijd geeft weer hoe Chinese kunstenaars het gevecht met het verleden in rap tempo wisten te winnen en de toekomst nu met een uitdagende blik tegemoet zien.

Liu Wei, The New Generation, 1991
Liu Wei, The New Generation, 1991

Wanneer je zonder achtergrondinformatie door de zalen loopt, lijkt er weinig nieuws onder de zon. Wat dan vooral opvalt zijn de vele referenties aan bekende westerse kunststromingen uit de twintigste eeuw. Het zal toch niet zo zijn dat -net als met veel consumptiegoederen- de Chinezen ook in de kunst aan het kopiëren zijn geslagen? Na een half uurtje te zijn rondgeleid door verzamelaar en curator Cees Hendrikse is deze scepsis weggenomen en heeft plaatsgemaakt voor nieuwsgierigheid en bewondering. Hendrikse licht (politieke) achtergronden toe en verklaart waarom bepaalde stijlen zijn gebruikt. En dat is geen overbodige luxe voor westerlingen. De kunstwerken blijken hierdoor vele malen spannender en gelaagder dan in eerste instantie gedacht. In plaats van de bekende goedkope kopieproducten hebben we te maken met krachtige kunst waaruit het nieuwe China boven komt drijven.

Maandag 12 mei 2008

expo.gif De schreeuw van de draak
Go China! New World Order en Ai Weiwei: hedendaagse kunst uit China. Gezien in het Groninger Museum – Martha Vollering

Een probaat middel tegen neerslachtigheid: hedendaagse Chinese kunst in het bijzondere en kleurrijke gebouw van het Groninger Museum. De expositie van hedendaagse installatiekunst en fotografie bevat uitsluitend zeer recent werk. Dat geldt ook voor de solotentoonstelling van Ai Weiwei. Het gaat om toegankelijke en ontwapenende kunst van befaamde kunstenaars die, surfend op de tsunami van Chinese veranderingen en de kunstmarkthype, in rap tempo een eigen beeldtaal kiezen.

IN JIANGBO, Chinese Tyrannosaurus, 2005
IN JIANGBO, Chinese Tyrannosaurus, 2005

Chinese kunst is al een paar jaar een hype. Toch wil het Groninger Museum zich met New World Order zich onderscheiden door de grootste expositie van Chinese installatiekunst in Europa te bieden. De meeste installaties zijn zelf ook omvangrijk. Conservator Sue-an van der Zijpp: “We hebben ons juist gericht op grote werken, omdat deze niet vaak in het Westen te zien zijn.”