8WEEKLY

Het jachtseizoen geopend

Artikel: Manhunt

Ik weet nog goed toen ik met Mortal Kombat mijn eerste tegenstander wist te onthoofden. Ik was een jaar of twaalf, drukte wat knopjes in, en tot mijn stomme verbazing lukte het trucje. Mortal Kombat was destijds wereldnieuws vanwege de flinke hoeveelheden geweld en bloed die in de game voorkwamen. Door de jaren heen zagen we meer van dat soort games, en anno nu vraag je je af waarom ze zich zo druk maakten over Mortal Kombat. Er is inmiddels al een flink aantal veel smeriger games op de markt.

~

Rockstar Games is niet vies van controversiële games. In Grand Theft Auto moest de speler het ver schoppen in de misdaad, kon je auto’s jatten en over onschuldige voetgangers heen rijden. Diverse ouderorganisaties en overheidsinstellingen waren niet echt te spreken over dergelijke gameplay. Wat dat betreft zal Manhunt door hen ook niet al te positief ontvangen worden. In deze game speel je een ter dood veroordeelde seriemoordenaar. Je executie wordt in scène gezet, en je wordt wakker met een flinke hoofdpijn. Als snel legt een geheimzinnige stem via een oordopje aan je uit dat je meedoet in een ziek spel. Op de straten zullen diverse bendes je gaan opjagen, en proberen om je op gruwelijke wijze af te maken. Het is dus doden of gedood worden.

Verstoppen

Het basisidee van het spel is heel simpel: probeer gewoon zo lang mogelijk te overleven door je tegenstanders ongezien te benaderen en ze vakkundig naar de andere wereld te helpen. In het begin gaat dit makkelijk genoeg, maar al snel zul je merken dat je beter met wat meer subtiliteit te werk kunt gaan. Je tegenstanders zijn op hun hoede, en het minste of geringste geluid kan hun aandacht trekken. En als ze je zien, dan ben je pas echt in de problemen. Gelukkig zijn er genoeg duistere hoekjes en nissen waar je je in kunt verstoppen.

Kopje kleiner

Zit je eenmaal in een hoekje, dan is het simpelweg wachten tot je tegenstander voorbij loopt. Zolang je maar goed in de schaduw zit zal hij je niet zien. Vervolgens besluip je hem van achteren, en sla je toe. Hoe langer je de knop ingedrukt houdt, hoe smeriger dit gebeurt. Je kunt een plastic zakje gebruiken om iemand te laten stikken. Verder is het mogelijk om iemand neer te steken met glasscherven, of ‘m eens vriendelijk te bewerken met een honkbalknuppel. Op het moment dat je toeslaat, krijg je een soort filmpje te zien waar de tegenstander een kopje kleiner gemaakt wordt.

Lokken

Je kunt soms eeuwig in een hoekje zitten, maar zolang de jagers geen reden hebben om jouw richting op te komen, gebeurt er niks. Daarom is het handig ze even te lokken door geluid te maken. Soms kun je jezelf even laten zien, om vervolgens snel de hoek om te lopen en een nis in te rennen. De jager komt ook de hoek om, maar aangezien jij al in de schaduw verstopt zit, zal hij je niet zien. Dan is het vervolgens aan jou om een einde te maken aan zijn bendeleventje.

Conclusie

Manhunt is misschien wel op sommige punten een bloederig spel, maar met gore alleen maak je geen goede game. Als spel heeft Manhunt een paar minpunten. De AI van de tegenstanders is nogal stupide: ze komen vaak razendsnel op een geluidje afgerend, maar gaan, eenmaal op de plaats van bestemming aangekomen, niet nader op onderzoek uit. Ook loopt je mannetje niet altijd even lekker, en heb je in een tweegevecht maar weinig mogelijkheden tot je beschikking. Daar staat tegenover de game een behoorlijk creepy sfeertje heeft, en op zich wel enkele hemeltergend spannende momenten herbergt. Met name op de momenten dat je door meerdere jagers gezien wordt en je een veilig heenkomen moet zoeken, slaat de paniek soms toe. Daarom heb ik me met Manhunt zeker weten te vermaken, en dat is toch het belangrijkste van een game.