Film / Films

Tussen culturen in

recensie: Gegen die Wand

De Turkse veertiger Cahit (Birol Ünel) woont in Hamburg en slijt zijn dagen met zuipen, neuken en coke snuiven. Hij werkt als glazenophaler in een jongerencentrum, maar ligt liever dagenlang in zijn vervuilde bed in zijn zwaar verwaarloosde kamer. Hij denkt, maar waaraan? Hij kijkt voor zich uit, maar waarnaar? Zijn vrouw is dood, zijn idealen is hij kwijt en levenslust of ambities heeft hij niet meer. Hij voelt zich geen Turk, maar ook geen Duitser. Zwevend tussen deze culturen is hij zichzelf hopeloos kwijtgeraakt.

~

Hij rijdt met zijn auto gegen die Wand, maar overleeft zijn zelfmoordpoging. Hij wordt opgenomen in een kliniek, waar hij in de wachtkamer van de psychiater de Turkse Sibel (Sibel Kekilli) ontmoet. Ze is begin twintig en heeft geprobeerd haar polsen door te snijden. Zij wil uit haar beklemmende Turkse gezinsmilieu ontsnappen om het vrije westerse leven te ontdekken. Zij wil ook zuipen, snuiven en neuken, met veel mannen, en dansen op new-wavemuziek uit de jaren 80. Haar eerste vraag aan Cahit is of hij met haar wil trouwen. Door een huwelijk voor de buitenwereld met hem aan te gaan, hoopt zij toegang te krijgen tot het door haar gedroomde vrije westerse leven. Gegen die Wand werd dit jaar bekroond met diverse prijzen op het filmfestival van Berlijn. De voortekenen en verwachtingen zijn veelbelovend. Is dit de film die een psychologisch inzicht geeft in de multiculturele problematiek van jonge mensen die zich in de vrije Westerse wereld willen losmaken van hun ouderlijke milieu?

Verbijsterd

~

Cahit gaat zonder noemenswaardige twijfels in op de wens van Sibel om met elkaar te trouwen. Hiervoor dient eerst echter uiteraard de familie van Sibel toestemming te verlenen. Na een kort en vooral kolderiek gesprek tussen alle betrokken, waarbij Cahit wordt voorgesteld aan de familie, geeft de vader opvallend snel en gemakkelijk toestemming voor het huwelijk. Cahit hoeft alleen toe te geven dat hij van zijn dochter houdt. Wie is pa dan om twee mensen hun geluk te ontnemen? Moeder heeft nog wel haar bedenkingen en vraagt aan Sibel of zij misschien ook aan een jongere man heeft gedacht. Dit is de enige kritische vraag die Sibel voorgelegd krijgt van haar familie over haar aanstaande man. De brug voor Sibel naar het vrije leven is geslagen, maar de kijker die verwachtingsvol en nieuwsgierig is naar de achtergronden van de Turkse moraal over het huwelijk – en uithuwelijking – zal verbijsterd zijn. Heeft Sibel zelfmoord proberen te plegen vanwege deze zogenaamd starre en verstikkende houding van haar ouders ten aanzien van de vrijheid die zij wenst?

Vrijheid

~

Sibel en Cahit trouwen, ze trekt bij hem in, knipt zijn haren en ruimt zijn kamer op. Ze eten samen en gaan samen op stap in het Hamburgse nachtleven. Sibel flirt met andere mannen en neukt er lustig op los. Het kan Cahit niet raken, hij doet namelijk precies hetzelfde met andere vrouwen. Totdat Cahit bij zichzelf merkt dat hij het toch wel vervelend begint te vinden dat Sibel minaars heeft. Door de aandacht van Sibel voor hem herontdekt Cahit zichzelf. Hij merkt dat hij niet alleen kan vechten, hij kan zelfs dansen! De grote vraag in Gegen die Wand wordt dan of het in scène gezette huwelijk tussen Sibel en Cahit daadwerkelijk kan uitgroeien tot een liefdesrelatie tussen hen.

Onbeholpen en agressief

~

In de film verzucht Sibel dat zij Cahit amper kent, waarop hij antwoordt dat zij dan maar moet proberen hem te leren kennen. Ongetwijfeld geheel ongewild schetst de 31-jarige regisseur Akin hier het grote probleem van zijn eigen film en is hij gelijk zijn eigen grootste criticus. Hij geeft zijn hoofdpersonen namelijk helemaal niet de kans elkaar te leren kennen. Als Sibel Cahit voorzichtig vraagt naar zijn overleden vrouw, antwoordt hij schreeuwend dat Sibel kan opdonderen, waarna hij allerlei flessen in zijn kamer kapot smijt. Sibel vlucht de kamer uit en het beginnende gesprek is alweer afgelopen. Dit is hoe Cahit met anderen communiceert: schreeuwend, geweld niet schuwend, onbeholpen en agressief. Hij kan en wil geen diepgaand gesprek voeren. Door te kiezen voor een dergelijke hoofdpersoon heeft de regisseur bij voorbaat alle ambities en pretenties om een psychologisch portret van zijn generatie te schetsen, overboord gezet. Ook het personage Sibel kan de film niet redden. Zij is intelligent en sociaal voldoende onderlegd om verdieping aan te kunnen brengen in de relaties die zij aangaat, maar Akin laat haar ook niet verder komen dan een jonge vrouw die graag wil dansen, snuiven, zuipen en neuken. Ook zij komt in aanraking met drugs en geweld. Het gevolg is dat de karakters van Sibel en Chahit zich niet ontwikkelen, waardoor elke verdieping ontbreekt van de op voorhand interessante thema’s van de film. Zij leven wel door en worstelen wel met het bestaan, maar we komen niets te weten over hun drijfveren, achtergronden en motieven. Ze willen dansen, zuipen en neuken. Is dat echt het enige?

Geen interesse

~

Akin heeft helemaal niet de ambitie gehad om met Gegen die Wand een dieper inzicht te geven in de problematiek van zijn generatie en de vraag hoe je een eigen identiteit opbouwt tussen meerdere culturen. Hij gebruikt dit thema slechts als achtergrond in de film. Het is het decor waarin Cahit de botte gefrustreerde veertiger kan zijn die geweld niet schuwt en zuipt en snuift tot hij er bij neervalt en Sibel de jonge twintiger blijft die graag vrijheid wil, op dezelfde manier als Cahit hier invulling aan geeft. Het interesseert Akin niet waarom Cahit een zelfmoordpoging heeft gedaan en waarom deze veertiger geen zin meer in het leven heeft. Het interesseert hem niet waarom Sibel de vrije westerse wereld zo aantrekkelijk vindt en waarom zij haar verstikkende Turkse gezin wil ontvluchten en bij deze strijd aanvankelijk een zelfmoordpoging deed. Akin is niet geïnteresseerd in moeilijke onderwerpen als integratie en uithuwelijking.

Akin heeft een film willen maken waarin Turkse hoofdpersonen figureren in zijn ambitie om te laten zien dat hij weet wat leven in de onderlaag van het vrije Westen vooral inhoudt: zuipen, snuiven, dansen, vechten en neuken. Gegen die Wand is niet meer dan een verslag van hoe de hoofdrolspelers dit doen.