Kunst / Achtergrond
special: Art Rotterdam 2010 - Vraaggesprek met directeur Fons Hof

‘Four fun filled days’ in de ban van de beurs

Er zijn van die dagen dat je wilde dat je in Rotterdam woonde. Want wat is er veel te beleven tijdens de elfde editie van Art Rotterdam. Als je de kunst even zat bent kun je bijvoorbeeld gaan genieten van hedendaags design bij het tegenovergelegen Art Object. Daarnaast organiseert Art Rotterdam een uitgebreid side-programma op verschillende locaties in de stad. En o ja, dan is er ook nog het Internationaal Filmfestival Rotterdam aan de gang. Dus gooi die winterdepressie overboord en pak de trein naar Rotterdam.

Art Rotterdam | Vraaggesprek met directeur Fons Hof | Object Rotterdam | illy Prize naar Lotte Geeven

 

De brede programmering is een van de ambities van de beurs. In een vraaggesprek met directeur Fons Hof typeert hij dit als het festivalkarakter van de beurs. ‘In een geconcentreerd moment wordt in de stad een bepaald volume van aanbod gecreëerd. En daarmee kunnen we internationaal concurreren.’ De rol van de stad Rotterdam is daarbij belangrijker geworden. Hof: ‘Je ziet steeds meer dat kunstbeurzen de spil in een festival zijn. Dat kan niet zonder de stad en daarom is het belangrijk om deze daar zoveel mogelijk bij te betrekken. In wezen openen we middels de beurs de deuren van de stad voor het publiek.’


Foto Jelle Mollema
Foto Jelle Mollema

De elfde editie van de beurs is de eerste editie met alleen Hof aan het roer. Oorspronkelijk werd de beurs georganiseerd door Hof en Michael Huyser. Hof verzorgde voornamelijk het contact met de kunstenaars, verzamelaars en galeries. Huyser deed de communicatie naar buiten, bijvoorbeeld met de pers. Samen runden zij jarenlang de galerie Hof & Huyser te Amsterdam. Huyser kreeg een nieuwe baan en is nu directeur van het Zuiderzeemuseum te Enkhuizen. Dit heeft hen doen besluiten om te stoppen met de galerie. Een moeilijke beslissing, want zo kwam er ook een einde aan een soms jarenlange samenwerking met verschillende kunstenaars. Voordeel is wel dat Hof zich nu helemaal op de beurs kan concentreren. Dat bevalt hem heel goed. ‘De kunstwereld is enorm geprofessionaliseerd en vraagt meer en meer. De concurrentie wordt groter, dat vergt meer aandacht en tijd.’

Hof is niet van plan het kernconcept van Art Rotterdam te veranderen. Het blijft een beurs om gevestigd en opkomend talent te ontdekken en de nieuwste ontwikkelingen in de beeldende, actuele kunst te volgen. De top van gevestigde galeries in Nederland zijn vertegenwoordigd met daarnaast opkomend talent uit het buitenland. Plannen voor de komende tien jaar heeft Hof zeer zeker. ‘Waar ik echt in geïnteresseerd ben is om Art Rotterdam nog meer dan het nu al is een uniek internationaal evenement te laten zijn. Dit kan niet zonder wat er allemaal gebeurd in de stad.’

Hof heeft een echte passie voor Rotterdam ontwikkeld. Het is een dynamische stad die op alle fronten in beweging is. Hof: ‘We zijn we er bij toeval terecht gekomen. In Nederland bleek er behoefte te bestaan voor een tweede kunstbeurs, naast de KunstRai (nu Art Amsterdam). Deze behoefte werd gecommuniceerd via de galeriebond. Voor de terminal van de Holland-Americalijn, waar de beurs plaatsvindt, werd op dat moment een nieuwe, culturele bestemming gezocht.’ En zo wordt Rotterdam de stad van deze intieme doch internationale beurs.

Zou de beurs ooit op een andere plek kunnen zijn? Wil Hof groeien? Er volgt een resoluut ‘nee’. ‘We willen niet groeien in kwantiteit. We willen wel groeien in kwaliteit. Op de beurs is plek voor 70 à 75 galeries. Dit jaar kregen we zo’n 150 inschrijvingen. Daarvan hebben we dus de helft teleur moeten stellen.’ Selectie vindt plaats door Hof zelf en een comité van vijf galeriehouders. Daarbij speelt naast de kwaliteit van het werk van de kunstenaars ook de uitstraling van een galerie een belangrijke rol. Hoe presenteert de galeriehouder zijn kunstenaars naar buiten toe en hoe onderhoudt hij contacten met bijvoorbeeld musea. Netwerken is hierbij een sleutelwoord. Aldus Hof is de jonge generatie galeriehouders hier uitmate bekwaam in.

Door de uitgebreide programmering zal de bezoeker van de beurs ook een keuze moeten maken in wat hij wil zien. Een ideale dag ziet er volgens directeur Fons Hof als volgt uit. Hij raadt de lezer aan op zaterdag te gaan. Je begint met een bezoek aan de beurs, aangevuld met Object Rotterdam. Dan door naar Museum Boijmans van Beuningen om de tentoonstelling Divided Divided van Carsten Höller te bekijken. Te zien is nieuw werk van Höller dat hij speciaal maakte op basis van de afmetingen van het museum. Ook is zijn sculptuur Revolving Hotel Room te zien. Er kan geboden worden om een nacht in deze sculptuur ( en dus in het Museum) door te brengen, compleet met butler, rondleiding, toegang tot het hele museum en ‘s ochtends ontbijt op bed. Vervolgens door naar de South Tour 2010. Bezoekers van de beurs kunnen alleen op zaterdagavond een speciale tour maken door Rotterdam Zuid. Deze start vanuit kunstenaarsinitiatief B.a.d.. Verschillende broedplaatsen openen daar hun deuren en laten zien hoe dynamisch Rotterdam is. En mocht je de roterende hotelkamer van Höller niet hebben weten te bemachtigen, ga dan naar Witte de With voor het 4 dagen non-stop filmprogramma Morality act III: and the moral of the story is…….., waar je, als het dan echt niet meer lukt, altijd nog in slaap kunt vallen.