Kunst / Expo binnenland

Sprookjestheepotten en porseleinen geweren

recensie: Object Rotterdam

Wel eens op een poef van Texelse schapenwol gezeten? Een citroen van stof gezien? Enig idee wat een ‘wandstuk’ nou precies is? Ontdek het op Object Rotterdam, het designbroertje van het hippe Art Rotterdam, gevestigd aan de overkant van de Cruise Terminal in het gebouw van Las Palmas.

Art Rotterdam | Vraaggesprek met directeur Fons Hof | Object Rotterdam | illy Prize naar Lotte Geeven

 

Er is veel aandacht op de beurs in Rotterdam voor jonge veelbelovende nationale én internationale galeries – en ontwerpers. Want Object Rotterdam draait om autonoom design. Twintig deelnemers tonen werk van vormgevers, unieke of in kleine oplage geproduceerde objecten. Dit levert een bonte mix op van sieraden, serviesgoed en meubels, maar ook objecten die een wat minder duidelijke functie hebben.

Impressie ingang Las Palmas

Impressie ingang Las Palmas

Of het nu met de crisis te maken heeft of niet, feit is dat inspiratie van eigen bodem voor meerdere designers een rol heeft gespeeld. Alsof hun uitstapjes ook wat dichter bij huis blijven. Zo is in de stand van het Zuiderzeemuseum werk te zien van Maarten Baas, die zich liet inspireren door de ambachtelijke materialen en technieken die in het openluchtmuseum te zien zijn: hij maakte een lamp van vlastouw en hout die lijkt op een moderne vertaling van een ouderwets houten zeilschip. Daarnaast liggen de prachtige vloerkleden en poefen met een bijna viltige kwaliteit van Christien Meindertsma, die werkt met Texelse schapenwol. Ook galerie Carla Koch, gespecialiseerd in keramiek, toont werk met een hint naar de Zuiderzee. ‘Dracht’ is geïnspireerd op Nederlandse kanten mutsen en klederdracht, maar gelukkig lang niet zo kitscherig want de objecten zijn in strak mat wit en zwart afgewerkt.

Galerie Sofie Lachaert: Ruth Gurvich

Galerie Sofie Lachaert: Ruth Gurvich

Op het eerste gezicht kitsch maar geniaal in hun absurde combinatie van stijlen en voorwerpen zijn de keramische objecten van Pauline Wiertz. Zij laat zich inspireren door de zeventiende-eeuwse Wunderkammer, rariteitenkabinetten waarin kunstvoorwerpen, exotische souvenirs en op sterk water gezette anatomische aberraties elkaar treffen. Het resultaat zijn porseleinen geweren, beschilderd met bloemendecor als op het servies van oma, afgietsels van pompoenen, aardappels en vissen, op absurde wijze tot een geheel gesmeed en gegoten in kleuren van bederf. Deze objecten zijn overigens een levendige illustratie van wat bedoeld wordt met het snijvlak tussen design en beeldende kunst. De omschrijving ‘wandstuk’ wordt veel gehanteerd om te omschrijven in welke categorie we iets moeten plaatsen, maar zou vaak vervangen kunnen worden door de term ‘sculptuur’. Verschil is dat er meestal een vormgever schuilgaat achter het werk, in plaats van een beeldend kunstenaar. Zo zien we bijvoorbeeld de zeer decoratieve maar geheel nutteloze textielen groente van ontwerpersduo Scholten & Baijings.

Kaartenrek, Galerie Marzee

Kaartenrek, Galerie Marzee

Zeer bruikbaar is echter het Total Table Design, waar dit duo samen met Kiki van Eijk elk een complete gedekte tafel presenteert. Er is erg veel aandacht voor de wereldpremière van dit project, dat is gerealiseerd in samenwerking met onder anderen het Textielmuseum in Tilburg. Maar hoewel dit concept duidelijk wél thuishoort in het rijtje design is de uitvoering weinig gewaagd. Over het algemeen zijn er veel sieraden en serviesgoed te zien bij Object Rotterdam, en hoewel er mooie stukken bij zijn is dit ook jammer, omdat het de beurs een beetje een belegen sfeer meegeeft. Galerie Marzee heeft zo haar eigen originele manier om te laten zien dat ook luxe sieraden best betaalbaar kunnen zijn voor een jong publiek. In een kaartenrek zijn ringen en broches van rond de vijftig euro te koop, die door hun presentatie een wat jeugdiger publiek moeten aanspreken.

Waarom moet je wél gaan kijken? Om de bijzondere sprookjesachtige wereld te zien die ontstaat wanneer gebruiksvoorwerpen hun functie (bijna) verliezen in het belang van hun ontwerp of het concept. Zoals een theepot die zo uit Alice in Wonderland lijkt te zijn weggelopen of servies van aangestampte suikerrietpulp, een soort karton dat je niet meer dan een paar keer kunt gebruiken. En om inwendig te gniffelen om de dure grap daarvan.