Muziek / Achtergrond
special: 'Mijke's Middag, Radio 6 on stage'

Uniek concept radiozender in Amsterdamse club

Jazzmuziek hoeft niet per se avant-gardistisch of experimenteel te zijn om toch het avontuur te zoeken en te vinden. Want het is gewaagd om met volstrekt vreemden de samenwerking aan te gaan op een podium voor publiek én voor de radio. Het concept van Mijke’s Middag, Radio 6 on stage is een gouden formule: vers soul- en jazztalent combineren met gevestigde namen die hun eigen nummers brengen en jammen met de huisband voor publiek en dat alles live op de radio.

Er heerst een koortsachtige bedrijvigheid in de studio van Club Panama. Presentatrice en eindredacteur nemen de actuele afspraken door, muzikanten doen een laatste soundcheck en publiek haast zich voor een goede zitplek. Er zit spanning in de lucht. Dan klinken de tonen voor het NOS-radiojournaal. Iedereen staat op scherp. Als huisband The Ob6sions onder leiding van drummer Victor de Boo een wakkere groove inzet gaat de drie uur durende uitzending met opwindende vaart van start.

Rode draad
Nina Simone klinkt door de ether met ‘Save Me’. Er worden ook gewoon plaatjes gedraaid in Mijke’s Middag. Het geeft de muzikanten en technici gelegenheid voor changementen en overleg. Aan de bar ontstaat oploop. Presentatrice Mijke van Wijk schakelt de verschillende items gedurende de uren aan elkaar en interviewt de artiesten. Ze stelt niet alleen vantevoren bedachte vragen maar speelt adequaat en adrem in op de bevindingen van de artiesten. Het draagt bij aan de levendigheid in Club Panama. Van Wijk is met de huisband een solide anker in de duiventil die het programma toch is.

~

De Boo stelt zijn band The Ob6sions voor: Sven Schuster op bas, Jeroen van Helsdingen toetsen en Paul van der Feen op saxen. Ze vormen een doortimmerd gezelschap en beweren alles te kunnen spelen. Dat vraagt om een verzoekplaat en die komt er ook in de vorm van ‘Take Five’, een lastige klassieker waar The Ob6sions niet voor terugdeinzen. Dat ze niet alleen jazz in hun repertoire hebben bewijzen ze met ‘Money doesn’t matter tonight’ van Prince. Toppunt van de middag is het nummer ‘The Groove Inference’ van Van der Feen, waarin vakmanschap, creativiteit en bezieling zich samenballen en de band boven zichzelf uitstijgt.

Kweekvijver

~

Zover is het echter nog niet. Eerst speelt Release Roger, een Utrechtse coverband die is komen bovendrijven via de website Next Best Band, een podium voor talentvolle artiesten. Voor hen is optreden voor radio 6 een hoogtepunt. Zij spelen jazzrock, funk en pop. De band kondigt hun uitvoering van het klassieke Herbie Hancock-nummer ‘Watermelon Man’ aan als een eigenzinnige versie, maar maken dit niet waar. De band klinkt wat voorzichtig en slepend, en zou hun spel wat meer vaart en durf mee mogen geven. Tijd om hun schroom af te leggen krijgen ze echter niet.

~

Zanger en pianist Rubin Hein is een opkomende ster. Hij is gelanceerd door Muziek Centrum Nederland en heeft zich vanuit de rol van sidesman ontwikkeld tot hoofdpersoon. Zijn nieuwe album Loose Fit is deze week uitgekomen op het beroemde label Blue Note en zijn single ‘Elephants’ wordt veel gedraaid op de radio. Hij speelt deze uptempo-song met zijn band, en ook een bluesy, laidback nummer, om te besluiten met de ballad ‘Say Bye’. Hein heeft een warme, donkere en volle stem die evenwel het meest gekarakteriseerd wordt door een toon van melancholie en weemoed, die in al zijn stukken hoorbaar is, ook in de snellere.

Inmiddels klinkt ‘Moondance’ van Van Morrison in de matige uitvoering door Michael Bublé uit de luidsprekers en wordt het podium klaargemaakt voor The Ob6sions, met dit keer een nummer van bassist Schuster. Hij krijgt veel instemming van het publiek voor zijn solo, die klinkt als een kort verhaal met inhoud. Volgt een stemmig duet tussen toetsenist Van Helsdingen en saxofonist Van der Feen, dat nog maar weer eens de gevarieerdheid van het programma aangeeft.

Verlokken

~

En dan komt zangeres Sietske Roscam Abbing aan bod met haar band Post it Painters, met de ongebruikelijke tuba in de bezetting. Het instrument vervangt de basgitaar of contrabas en zorgt voor een stevig fundament van de songs. Het klinkt echter lomp en weinig wendbaar en wil niet swingen. De noten zijn niet te onderscheiden en gaan onder in een donkere massa.

Roscam Abbing ondertussen staat heerlijk vrijuit en onbevangen te scatten. Zij heeft alle techniek in huis, maar zoekt daarin de dosering. Haar kernwaarde is communicatie vanuit het hart. Met zachte kracht weet zij op oprechte wijze het publiek te overtuigen en te verleiden om zich met elkaar en de wereld te verbinden. Een sympathiek streven.

Een echte uitsmijter zit er niet in, het hoogtepunt is al geleverd door de huisband in hun vaste bezetting. Verschillende leden van de band van Hein en van Post it Painters hebben ondertussen met The Ob6sions gejamd. Het publiek wordt bepaald bij de gang van alledag als wederom het NOS-journaal klinkt. De tijd is onverbiddelijk, maar het is mooi geweest.

Mijke’s Middag, Radio 6 on stage, iedere vrijdagmiddag van 16.00 uur tot en met 19.00 uur gratis bij te wonen in Club Panama, Amsterdam. Komende weken onder meer John Engels, Mdungu en Saskia Laroo.