Film / Films

Lesbo’s versus zaaddonor

recensie: The Kids Are All Right

.

 

~

Nic (Annette Bening) is de moeder van Joni (Mia Wasikowska, uit Alice in Wonderland) en Jules (Julianne Moore) de moeder van Laser. Beide kinderen hebben dezelfde biologische vader, maar die is uit beeld. Joni besluit op aandringen van Laser op zoek te gaan naar hun vader. De enige rol die hij tot dusver in hun leven had, was die van zaaddonor. Paul (Mark Ruffalo) is enigszins verrast door de toenadering van zijn kinderen, maar staat open voor een ontmoeting. Hij blijkt een relaxte gast te zijn die zijn eigen biologische groenten kweekt en een restaurant heeft. Vooral Joni is onder de indruk en wil meer contact. Wanneer Nic en Jules achter de geheime ontmoeting met Paul komen, eisen ze dat zij hem eerst zien. Zo infiltreert Paul in hun levens en zet daarmee alles op zijn kop. 

Stroeve verhoudingen

~

In The Kids Are All Right is oog voor de onderlinge verhoudingen. Het gelukkige gezin is niet perfect, wat naarmate de film vordert duidelijk wordt. Nic is succesvol als arts, maar heeft dominante trekken en behandelt haar dochter nog als een klein kind. Jules heeft diverse pogingen gedaan om een eigen bedrijf te starten, wat steeds mislukt. Zij voelt zich niet gesteund door Nic, wat haar onzekerheid ten aanzien van haar nieuwe project als landschapsarchitect voedt. Van de twee moeders is Jules de meest relaxte, wat weer botst in de opvoeding. En de kinderen zijn op hun eigen manier bezig met de stap naar volwassenheid.

De komst van de eigenzinnige en relaxte Paul is van grote invloed op het gezin. Nic en Laser zijn wat terughoudend in het contact en noemen hem self satisfied, maar hij maakt indruk op Joni en Jules. Wellicht omdat zij het meest te lijden hebben onder de dominante en bezorgde Nic. Wanneer Paul en Jules een geheime affaire starten, lijkt het hek van de dam. Gelukkig weet Cholodenko een voorspelbaar drama te vermijden. Wanneer Nic de affaire ontdekt,  nota bene tijdens een etentje met Paul en het gezin, ligt het voor de hand dat zij een scène gaat schoppen. In plaats daarvan gaat zij aan tafel zitten en zwijgt, de camera langdurig op haar gezicht gericht, terwijl het geluid wegsterft.

Geloofwaardige lesbo’s

~

The Kids Are All Right houdt midden tussen een drama en komedie. Hilarische momenten zijn er genoeg, voorzien van scherpe gevatheid als: ‘I need your observations like I need a dick in my ass’. Ook met het acteerwerk zit het goed; vooral Julianne Moore en Annette Bening springen er uit in hun rol als lesbische moeder en weten gelukkig meer neer te zetten dan een masculiene look. Als Jules en Nic maken zij hun liefde voor elkaar invoelbaar en weten te raken. The Kids Are All Right doet qua sfeer en de worsteling van personages met liefde en emoties denken aan de films van Noah Baumbach (Greenberg, The Squid and the Whale). In zijn films lijden kinderen vaak onder de strubbelingen van hun ouders, wat getoond wordt aan de hand van absurde situaties. In The Kids Are All Right is dat niet anders. Joni en Laser moeten uiteindelijk hun moeders geruststellen, niet andersom. Cholodenko weet die ommekeer knap weer te geven. Met als resultaat een hilarische film met diepere lagen.