Manische film in middelmatige serie

recensie: Mission: Impossible - Ghost Protocol

.

Coole gadgets, keiharde actie op gevaarlijke lokaties, geheimagenten in een overlevingsrace om een nucleaire oorlog te voorkomen. Tom Cruise is voor de vierde keer Ethan Hunt, dit keer geassisteerd door een onwaarschijnlijk team.

Ethan Hunt wordt in Moskou uit de gevangenis geloodst. Op de vluchtroute krijgt Hunt de opdracht om de nucleaire ambities van een vijand, met de codenaam Cobalt, een halt toe te roepen. Hunt wordt afgescheept met het team dat hem net heeft gered: de agenten Benji Dunn (Simon Pegg) en Jane Carter (Paula Patton). Hij komt er tegelijk achter dat zij de reden zijn dat IMF (Impossible Mission Force) hem weer in vrijheid wil hebben. Nucleaire ontstekingscodes zijn na een misgelopen klus in de handen van de huurmoordenaar Moreau gevallen. Deze zouden bestemd zijn voor Cobalt.

~

Het was spannend om te zien hoe regisseur Brad Bird, die grote waardering en Oscars oogstte met The Incredibles en Ratatouille, Mission: Impossible zou interpreteren. Bird weet zijn talent niet uit te buiten in Ghost Protocol. MI4 komt niet verder dan een netjes gemaakte film in een middelmatige serie. Geen grote verrassingen in de beeldtaal, noch een echte signatuur van de maker. De film is zeker spannend en doet waar het toe moet dienen. Goede vechtchoreografieën, zoals een strakke bitch fight, zijn het hart van de film. Natuurlijk geven slim gevonden gadgets een fris gevoel.

Behalve de actie blijft er echter niet veel meer over dan een opstapeling van cliché dialogen. Soms zijn deze een beetje obligaat en zelfs overbodig. De wijze waarop de MI-vertelling voortgestuwd wordt is nogal manisch. Je wordt moe van iedere keer dat het al écht onmogelijk is, maar blijkt dat er toch nog een onmogelijkere laatste kans is. Na driekwart van de film beginnen alle oplossingen oninteressant te worden. Met als dieptepunt de laatste scènes met een team dat bijkomt van de onmogelijke missie. Dit heeft het niveau van een goedkope tv-serie. MI4 overtreft zeker de mindere tweede en derde film van de serie, maar geeft geen nieuwe glans voor het uitgemolken merk Mission: Impossible.