Boeken / Achtergrond
special: Afsluiting van de boekenweek

Lowlands bookstore

Naast muziek, film, theater en cabaret behoort ook literatuur tot de vaste pijlers van A Camping Flight to Lowlands Paradise. Het boekenweekthema van dit jaar inspireerde de organisatoren van het festival tot het opzetten van een extra evenement op 24 maart, waarbij schrijvers en muziek centraal stonden: Lowlands Bookstore.

J.W.Roy zingt Dylan in het Nederlands
J.W.Roy zingt Dylan in het Nederlands

Een kwartier voor aanvang van dit literair/muzikale evenement is het verdacht rustig in de foyer van de Melkweg. Het lijkt erop alsof iedereen er met dit druilerige weer voor gekozen heeft zijn of haar culturele honger binnenshuis te stillen met een boek of een cd, in plaats van door de regen te gaan voor diverse lezingen en optredens. Wanneer om acht uur Bindervoet en Henkes – vertalers van Beatles en Dylan-nummers – het podium van The Max bestijgen, is de grote zaal van de Melkweg dan ook maar voor de helft gevuld. Op het moment dat singer/songwriter J.W. Roy de eerste Dylan-vertaling inzet, druppelen er langzaamaan meer belangstellenden de zaal in. Behalve J.W. Roy, laten ook Armand en Joris Linssen horen hoe de liederen van de legendarische troubadour in het Nederlands klinken. Roos[Beef], Bart van der Weide (Racoon) en Marco Roelofs (Heideroosjes) wagen zich aan de vertalingen van The Beatles.

Terwijl Joost Zwagerman in de Oude Zaal voorleest uit zijn nieuwe boek Perfect Day, zit popjournalist Leon Verdonschot klaar in de Theaterzaal voor een interview met Saul van Stapele (journalist en schrijver van het boek Van Brooklyn naar Breukelen) en Kees de Koning (baas van hiphop-label Top Notch). Hoewel het aantal toeschouwers mager is (dat naar Verdonschots zeggen vooral uit familie en collega’s bestaat), starten de heren een gesprek over de hiphopcultuur in Nederland. Ondanks de pittige vraagstelling van de interviewer (‘Kan je tegenwoordig niet beter moslim zijn dan hiphopper?’), blijft een boeiende discussie achterwege. Desalniettemin een interessant gesprek mét een bijzondere ontboezeming van Kees de Koning: hij was tegen het uitbrengen van Watskeburt? als eerste single van de Jeugd van Tegenwoordig!

Ernst Jansz en Jan Hendriks met CCC Inc.
Ernst Jansz en Jan Hendriks met CCC Inc.

Ernst Jansz & CCC Inc

In The Max staat iedereen ondertussen opeengepakt voor het optreden van Ernst Jansz en Jan Hendriks (allebei ex-Doe Maar). Tussen de liedjes door leest Jansz verhalen voor uit zijn jeugd. Nadat hij verteld heeft over zijn ontmoeting met een aantal jeugdige muzikanten – onder wie Joost Belinfante – dat hem uitnodigde om mee te spelen op een wasbord, komt Belinfante het podium op met zijn band CCC Inc. Als Jansz zijn wasbord ter hand heeft genomen, begint het vijftal te spelen. Het enthousiasme waarmee ze dit doen is hartverwarmend. Vooral Jan Hendriks straalt alsof hij voor het eerst op een podium staat. Als ze nou de volgende keer ook nog Henny Vrienten en Jan Peijnenburg weten te porren…

Net als veel andere beroemdheden, pakt Ruud de Wild in zijn vrije tijd graag de kwast ter hand. Sinds kort zijn zijn op liedteksten gebaseerde schilderijen terug te vinden in het boek Every poet is a thief. In de Theaterzaal interviewt Leon Verdonschot hem over de totstandkoming van het boek. Hoewel De Wild in andere interviews verklaarde zichzelf meer als kunstschilder te zien dan als dj/presentator beweert hij hier het tegenovergestelde door te zeggen dat hij schilderen ziet als hobby en zichzelf absoluut niet ziet als een kunstenaar. Ook al is het gesprek vermakelijk en gaat het zo nu en dan behoorlijk de diepte in (Fortuyn, zijn depressies), doet De Wilds valse bescheidenheid je de interesse in hem snel verliezen.

Kluun
Kluun

Kluun

Zijn boek Komt een vrouw bij de dokter was een regelrechte bestseller en zijn tweede boek ligt binnenkort in de schappen. In de Oude Zaal heeft Kluun de lachers op zijn hand als hij uitweidt over de vraag waarom zangers altijd zo mooi en lieflijk zingen over vrouwen (Lady in Red), maar waarom zangeressen niet verder lijken te komen dan Leo, je bent vannacht weer dronken geweest. Ook de passage uit zijn nieuwe boek waarin hij vertelt over de eerste balletles van zijn dochter Luna (waar hij zelf actief aan deelneemt) doet de aanwezigen herhaaldelijk hardop lachen. Met andere woorden: een tweede bestseller lijkt in the pocket.

Hun album Boogie angst was veelbelovend, maar live op het podium in The Max overtreft Kraak & Smaak werkelijk alle verwachtingen. Zelden dance, funk en hiphop op zo’n energieke manier op een podium horen en zien samensmelten. Tijdens het nummer Say no go lijken alle bandleden al te geven wat ze hebben, maar wanneer zangeres Rose erbij komt voor Take me home, gaat iedereen pas écht los. Van toetsenist tot drummer. En vooral zanger U-Gene: nog nooit iemand zo zien genieten op een podium.

Matthijs van Nieuwkerk
Matthijs van Nieuwkerk

Popquiz á Go Go

Op tv vormen Matthijs van Nieuwkerk en ‘muziekprofessor’ Leo Blokhuis een succesvol duo, maar ook in de Oude Zaal worden de twee massaal door het publiek omarmd. Vooral de sympathieke Leo blijkt een grote schare fans te hebben. De quiz op het podium wordt gespeeld door Kluun, Bart Chabot, Ronald Giphart en drie mensen uit het publiek. Het zestal bakt er echter weinig van. Het is telkens het publiek dat luid schreeuwend het verlossende antwoord moet geven. Uiteindelijk eindigt het team van Chabot als eerste, met slechts 26 punten. De slechte prestaties verwonderen Van Nieuwkerk niet: ‘Iedereen op het podium is straal bezopen. Behalve Leo en ik.’

Lowlands Bookstore was dus een interessant, veelzijdig en vermakelijk evenement. Enig minpunt is dat er zoveel te zien is tegelijkertijd, dat je ook veel mist (zoals wij Karin Giphart, Jan Donkers, Joost Zwagerman, Barbara Stok, Katinka Polderman, Ronald Giphart, Bart Chabot, Christine Otten & Jan Klug, P.F. Thomesé, Rob van Scheers, Paul Witteman, Gijsbert Kamer, de Ode aan Willem Wilmink en de introductie van poptijdschrift WahWah misten).

Lees ook: Boekenweek 2006 – een overzicht